Sunday, October 10, 2010

LAPORAN : BKEB

LAPORAN :

SENARAI PERLAKSANAAN GERAK KERJA BIRO KEBAJIKAN

SEPANJANG DUA PENGGAL

SESI 09/10


No

Tarikh / Bulan

Nama program/gerak kerja

Objektif

1

Disember - Januari

Menubuhkan 3 unit utama :

* Unit Perkhidmatan Kewangan & Perhubungan Antarabangsa.

* Unit Pembangunan & Pembaikkan.

* Unit Maklumat & Informasi.

- Mengadakan perjumpaan dengan mantan BKEB 08/09

Memudahkan perlaksanaan gerak kerja BKEB 09/10 pada peringkat awal.

Menyelesaikan masalah pada Minggu Pendaftaran Kursus (Sem 1 & 2)

· membuka kaunter perkhidmatan cetakan Slip Daftar Kursus.

· Mengeluarkan borang pengurangan yuran

*membantu memudahkan pelajar menyelesaikan urusan pendaftaran kursus.

Mengadakan dialog antara pihak pentadbiran dengan semua mahasiswa.

*mengenalpasti setiap permasalahan mahasiswa

*menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh mahasiswa

*pertembungan damai antara pihak pentadbiran dengan mahasiswa *membuktikan bahawa pihak pentadbiran dan MPM sentiasa mengambil berat akan kebajikan mahasiswa

Mengenalpasti kerosakkan yang berlaku di bilik kulliyyah dan meminta agar pembaikkan segera dilakukan

· Melekat memo berkaitan kerosakan dibilik kuliyyah kerosakan mikrofon

· Membawa dan berbincang dengan pihak atasan untuk menyelesaikan masalah ini

· Penyediaan kunci untuk microfon bagi mengelak berlakunya kehilangan

*berusaha memberikan keselesaan tempat belajar kepada mahasiswa

2

FebruariMac

Mengadakan perjumpaan dengan rois roisah,ketua

& timbalan persatuan kuliyyah dan Biro Kebajikan JAKSA

· mengenalpasti mahasiswa yang masih bermasalah dari segi kewangan dan lain-lain

· mengenalpasti permasalahan di dalam Bilik Kuliah.

*Mengenalpasti permasalahan yang dihadapi oleh mahasiswa

Perjumpaan bersama wakil Jaksa dengan timbalan rektor.

  • Mengenai Kolej Kediaman Farabi.

*berusaha memberikan keselesaan tempat tinggal kepada mahasiswa.

3

Mac

Mengeluarkan borang pinjaman, permohonan bantuan dan maklumat pelajar

*membantu mahasiswa yang tidak berkemampuan dari segi kewangan.

Membuat tempahan Plat Simbol Keluar Masuk.

*berusaha mengurangkan kesesakan keluar masuk ketika sesi kuliah berganti.

4

April

Membuka 'Booth BKEB'.

· Mencatat No Matrik dan kata laluan pelajar.

· Mendapatkan maklumat melalui Sistem Online KUIN.

*membantu memudahkan mahasiswa/wi untuk proses cetakan Slip Masuk Peperiksaan.

5

Mei

Mencari sponser untuk menambah dana BKEB

· Dapatkan alamat syarikat-syarikat sponser.

· Pos dan Faks Proposal Permohanan Bantuan beserta surat.

*membantu mahasiswa yang tidak berkemampuan dari segi kewangan.

6

Julai

Mengemaskini organisasi dan unit dengan penambahan satu lagi unit.

* Unit Ziarah dan Sponser.

Memudahkan perlaksanaan gerak kerja BKEB 09/10 pada penggal ke 2.

Memperkembangkan lagi Biro Kebajikan dengan penambahan AJK di setiap sudut dan bahagian termasuk di KIDU

( asrama, persatuan dan rumah sewa)

Pengeluaran borang pengurangan yuran pendaftaran bersyarat

*membantu mahasiswa yang tidak berkemampuan dari segi kewangan.

Meminta penambahan bas serta mengubah jadual bas kepada susunan waktu yang ditetapkan.

*berusaha meningkatkan keselesaan pengangkutan kepada mahasiswa.

Membuka Booth Jualan Biro Kebajikan dalam program MPI dan Pesta Buku.

*membantu menambah dana Biro.

Berusaha mendapatkan bilik rehat tambahan bagi Muslimat.

· Bersebelahan Pejabat Makanan Halal & Hospitaliti

*berusaha meningkatkan keselesaan infrastruktur kepada mahasiswa.

Mengadakan Program Ziarah Ke Kediaman Luar anjuran GALAKSI dengan kerjasama HEP & BKEB

*memberi semangat dan membuktikan MPM sentiasa memandang serius akan kebajikan mahasiswa.

Mengenalpasti dan mengumpul bukti-bukti pengesahan sakit mahasiswi agar tumpuan yang lebih diberikan

· Memberi salinan detail kepada Pihak pentadbiran

*membuktikan MPM sentiasa memandang serius dan prihatin akan kebajikan mahasiswa.

Bertemu wakil pelajar KUIN di KIDU

  • Mendapatkan maklumat detail mengenai bilangan pelajar
  • Mengenalpasti permasalahan yang berkait kebajikan pelajar

*membuktikan MPM sentiasa memandang serius dan prihatin akan kebajikan mahasiswa.

Menyediakan kenderaan dan membantu keluar hospital mahasiswi yang sakit

*membuktikan MPM sentiasa memandang serius dan prihatin akan kebajikan mahasiswa.

Mengeluarkan borang-borang dermasiswa negeri lain

  • Perak,Pahang,

Selangor dan Sabah


*membantu mahasiswa yang tidak berkemampuan dari segi kewangan.

Melancarkan & mengaktifkan blog BKEB.

birokebajikanmpm.blogspot.com/

· memuatkan informasi terbaru mengenai program dan gerak kerja BKEB.

· meletakkan senarai jawatankuasa Biro utk dihubungi jika ada permasalahan.

*menghebahkan setiap gerak kerja yang dilakukan agar diketahui umum

*medan untuk mahasiswa membuat aduan atau kritikan

7

Ogos

Mengadakan Program Menyingkap Rahsia Di sebalik Tabir.

· Membuat kunjungan ke rumah mahasiswa yang tidak berkemampuan.

*Berusaha mengenalpasti mahasiswa yang miskin dan bermasalah dari segi kewangan.

Mengeluarkan borang kaji selidik bagi mengetahui keberkesanan perjalanan gerak kerja BKEB.

*mengetahui sejauh mana keberkesanan gerak kerja BKEB

8

September & sepanjang 2 penggal

Memberi sumbangan kepada mahasiswa yang menghadapi masalah kewangan, kematian ayah, sakit dan nahas kemalangan jalan raya dan lain-lain.

*berusaha meringankan beban mahasiswa

Menziarahi mahasiswa/wi yang ditimpa musibah

*menyatakan BKEB sentiasa prihatin dan memandang serius akan kebajikan mahasiswa

Mengenal pasti permasalahan mahasiswa yang tertangguh & yang baru.

*menyelesaikan sedaya yang termampu setiap permasalahan mahasiswa dan membawa ke pihak atasan.

Membelanjakan hampir RM10,000 dana BKEB kepada mahasiswa/wi yang bermasalah daripada pelbagai sudut.

*membuktikan BKEB sentiasa prihatin dan memandang serius akan kebajikan mahasiswa dalam pelbagai sudut




























No comments:

Post a Comment